برنامه‌های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات‌ها

خرید توییتر توسط ایلان ماسک موجی از حدس و گمان را بین میلیون‌ها کاربر این شبکه اجتماعی به راه انداخته و همه می‌خواهند بدانند

  پنجشنبه, 22 اردیبهشت 1401       اخبار و مقالات
برنامه‌های ایلان ماسک برای توییتر: از آزادی بیان تا نابودی بات‌ها

 

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس اکس و تسلا و ثروتمندترین فرد روی زمین ماه گذشته با پرداخت ۲.۸۹ میلیارد دلار ۹.۱ درصد از سهام توییتر را به دست آورد. از همان زمان در دیجی‌کالا‌مگ حدس زدیم که بر اساس سابقه ایلان ماسک باید در انتظار خرید کامل توییتر توسط وی باشیم. در نهایت او هفته گذشته بر سر خرید این شبکه اجتماعی با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار با هیئت مدیره به توافق رسید.

حتی اگر ثروتمندترین فرد روی کره زمین هم باشید؛ بعید است ۴۴ میلیارد پول نقد در حسابتان باشد. ماسک هم برای تامین این مبلغ هنگفت ناچار شده ۲۵.۵ میلیارد دلار وام بگیرد و مابقی مبلغ را نیز شخصا از طریق فروش سهام تامین خواهد کرد. این مبلغ از بودجه سالیانه بسیاری از کشورها بیشتر است و ماسک باید ایده‌های بزرگی برای توییتر داشته باشد که حاضر شده چنین ریسک بزرگی را بپذیرد. در ادامه تغییرات مورد انتظار در توییتر را بررسی خواهیم کرد.

شواهد چه می‌گویند؟

وام ۲۵.۵ میلیارد دلاری خرید توییتر تقریبا ۷ برابر درآمد ناخالص این شرکت در سال ۲۰۲۰ است و ایلان ماسک برای متقاعد کردن بانک‌ها به ارائه این وام، به آنها وعده‌هایی در مورد تغییرات در توییتر داده است.

آنطور که در خبرها آمده مدیر عامل تسلا در مذاکرات خود با مدیران این بانک‌ها تعهد یا برنامه رسمی ارائه نکرده اما ایده‌هایی را مطرح کرده که شامل دو بخش کاهش هزینه و افزایش درآمدها می‌شود.

ماسک در این مذاکرات با اشاره به درآمد بسیار کمتر توییتر در مقایسه با همتایانش از نحوه اداره امور انتقاد و احتمال تعدیل نیروها را مطرح کرده است. وی همچنین به راه‌های جدید برای درآمدزایی اشاره کرده که شامل کسب درآمد از توییت‌های محبوب یا دریافت هزینه از سایت‌هایی است که توییت‌ها را در صفحات خود نقل می‌کنند.

این نخستین بار نیست که ایده درآمدزایی از انتشار توییت‌ها در سایت‌های پر مخاطب مطرح می‌شود و در سال‌های گذشته نیز شاهد مطرح شدن آن بودیم اما در نهایت راه به جایی نبرد.

کاهش قید و بندها برای آزادی بیشتر

مدیرعامل اسپیس اکس با انتقادهای مداوم از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های توییتر برای انتشار محتوا تصویر یک شوالیه آزادی‌بخش از خود ترسیم کرده است. او که خود را «مدافع مطلق آزادی بیان» می‌نامند، بعد از خرید ۱۰ درصد توییتر از کاربران پرسید به نظر آنها توییتر به آزادی بیان پایبند است که با پاسخ منفی ۷۰ درصد شرکت کنندگان همراه بود.